Phishing
Afgelopen weken worden er berichten (appjes, sms’jes, e-mails) verstuurd uit naam van de Belastingdienst. De afzender lijkt dan de Belastingdienst, maar is dat niet. Dit is een voorbeeld van criminelen die door middel van phishing proberen u op te lichten.
De Belastingdienst benadrukt: “wij sturen nooit directe betaalverzoeken. Als u geld aan ons moet betalen – en niet op aangifte betaalt – krijgt u van ons een brief of een (naheffings)aanslag met betaalinformatie. Uw aanslagen kunt u altijd terugvinden in Mijn Belastingdienst, Mijn Belastingdienst Zakelijk of Mijn Toeslagen.”
Spoed!
Daarnaast stuurt de Belastingdienst nooit via WhatsApp of e-mail een bericht over betalingsachterstanden. Ook vragen zij u nooit per WhatsApp, sms, mail of telefoon om persoonlijke gegevens door te geven of om via een link direct geld over te maken.
Phishing is vaak te herkennen aan taalgebruik dat ‘spoed’ benadrukt. De criminelen proberen paniek te veroorzaken waardoor u minder kritisch zult lezen.
Ik heb zo’n bericht ontvangen… wat nu?
U kunt de Belastingdienst helpen fraude aan te pakken door een verdacht WhatsApp-bericht (‘appje’) aan hen door te geven. Dat doet u zo:
- Verzamel zoveel mogelijk gegevens over het bericht.
Denk daarbij aan:- het telefoonnummer van de afzender
- het bankrekeningnummer waarop u moet betalen
- een website of URL die de afzender noemt
- de toon van het bericht
- Mail de gegevens naar: valse-email@belastingdienst.nl
(Gebruik dit e-mailadres alleen voor dit soort meldingen.) - Verwijder het bericht daarna van uw telefoon.