In de cursus Unlock Digitale Weerbaarheid komen veel experts aan het woord. Zo werkt Shani de Wit mee aan de module over generatie smartphone. Shani is content producer voor de prijswinnende app: ChatLicense. Tijd voor een portret!
Shani, vanuit welke behoefte is ChatLicense opgericht?
Wij zijn opgericht in 2022 vanuit de constatering dat een smartphone geen telefoon is, en de eerste mobiel van kinderen best een spannend moment is. Het kind is er super blij mee en is kan niet wachten om te gaan ontdekken. Alleen zijn ze nog aan het leren hoe effectief communiceren werkt, de consequenties van alle smartphone opties kunnen ze niet altijd goed overzien. Ouders vinden het handig voor de bereikbaarheid, maar zitten wel in hun maag met de mogelijke nadelige kanten zoals onhandige dingen doen met foto’s en filmpjes, klikken op foute linkjes, online pesten, schermtijdruzies en ongewisse effecten van social media.
En het is niet alleen voor kinderen?
ChatLicense is voor het hele gezin en gaat vooral om een goede start met de eerste smartphone van het kind. Wanneer je daarmee begint is voor elk gezin anders, maar als je begint dan zijn wij er om jullie te ondersteunen. Het idee is dat ChatLicense de eerste app is die op de telefoon wordt geïnstalleerd, en dat kids gewenste apps moeten vrijspelen. De experience game speelt zich af in Chat City, waar skill points te verdienen zijn in verschillende wijken. Ouders kunnen dat in het Parent Platform bijhouden en vinden daar ook een stappenplan over hoe ze die eerste telefoon goed in kunnen richten voor hun kind. De app gids legt aan ouders uit hoe de online wereld van kinderen eruit ziet, en stelt hen in staat om te begrijpen wat wel en wat (nog) niet geschikt is.
ChatLicense is niet gratis. Waarom niet?
Kwaliteit kost geld: kijk maar naar Netflix, Videoland en Squla. De interessante vraag is: wie betaalt die prijs? Achter ChatLicense zit een professioneel team van mensen die de beste zijn in hun vakgebied. Het is een hoogwaardig programma voor zowel kinderen als ouders, dat steeds up to date en vernieuwend gehouden wordt. In de app zitten geen advertenties en de data van onze gebruikers verkopen we niet.
Wat is een voorbeeld van nieuwe content in de app?
Bijvoorbeeld omgaan met AI chatbots. Dat was een geleden nog heel nieuw. Scholen, van basis tot de universiteiten, hadden nog geen grip op ChatGPT – verbannen of juist omarmen? Nu zien we ook hoe meer generatieve AI-tools toegankelijk worden voor alle internet gebruikers. Zo wordt het steeds lastiger onderscheiden welke content door AI is gemaakt en welke door mensen. Tegelijkertijd is dat dus ook een steeds belangrijker vaardigheid, zowel voor kids als volwassenen. En daar hebben we het in de app nu wel over.
Dat jullie app aanslaat, blijkt wel uit de awards!
Het winnen in 2024 van de Global Digital Wellbeing Challenge in Silicon Valley en de NL Startup Competition in Rotterdam waren geweldige erkenningen. Deze prijzen hebben ons meteen op een internationaal podium gezet. Het blijkt dat ouders en kinderen uit de hele wereld vergelijkbare uitdagingen ervaren met de eerste smartphone.
Meer over ChatLicense.