Een video met een boodschap
In de afgelopen zes maanden heeft 15% van de jongeren tussen de 13 en de 24 jaar aan sexting gedaan, zo blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door Rutgers en Soa Aids Nederland. Dat is meestal heel leuk en spannend en voor veel jongeren een normale manier van flirten. Maar, één op de honderd jongeren heeft in diezelfde periode meegemaakt dat hun intieme beelden ongewild zijn doorgestuurd naar iemand anders. En dat kan, vooral voor jongeren, desastreuze gevolgen hebben.
Daarom brengt zangeres MEAU vandaag, de video uit van het liedje ‘Stukje van Mij’, met de boodschap: denk na voordat je doorstuurt. Een boodschap die wordt gesteund door Rutgers, Fonds Slachtofferhulp, Helpwanted, Soa Aids Nederland en KPN.
Rutgers stichting
Uit nieuw onderzoek van Rutgers en Soa Aids Nederland, in samenwerking met het CBS, RIVM en de GGD’en blijkt dat 15% van de jongeren het afgelopen halfjaar intieme beelden van zichzelf naar iemand heeft gestuurd. Maar het online flirten gaat ook weleens mis: Één op de honderd jongeren heeft in de afgelopen zes maanden meegemaakt dat hun eigen intieme foto of filmpje tegen hun wil werd verspreid.
“Dat zijn omgerekend het afgelopen halfjaar alleen al ruim 33.000 jongeren.” stelt Willy van Berlo, expert seksueel geweld bij Rutgers. Ze juicht het initiatief van MEAU, KPN en de partners toe: “Slachtoffers van online seksueel grensoverschrijdend gedrag in deze vorm krijgen vaak te maken met shaming, een negatief zelfbeeld en victim blaming. Dit is erg schadelijk en sterker nog: degene die het doorstuurt komt er mee weg. We moeten ons veel meer richten op het doorbreken van deze schadelijke cultuur. ‘Stukje van Mij’ draagt daaraan bij en roept iedereen op naaktbeelden niet zomaar door te sturen.”
Afgelopen half jaar 33.000 jongeren slachtoffer van ongewenst doorgestuurde naaktbeelden
‘Stukje van Mij’ wordt begeleid door Rutgers, Fonds Slachtofferhulp, Helpwanted, 113 Zelfmoordpreventie en ervaringsdeskundige Francien Regelink en is tot stand gekomen met steun van KPN. Met als missie het internet beter te maken en de digitale weerbaarheid van zijn gebruikers te verhogen, is online veiligheid het eerste thema dat KPN aanpakt. Het internet moet namelijk een plek zijn die mensen verbindt, een plek die het beste in mensen naar boven haalt en niet verdeelt, aldus KPN. Hiermee hoopt KPN dit thema onder jongeren en binnen gezinnen bespreekbaar te maken.