Marnix van Stiphout

Als Chief Operations Officer (COO) is Marnix van Stiphout verantwoordelijk voor de administratieve en operationele functies van ING. Niet verrassend dat veiligheid en weerbaarheid daar belangrijke aspecten van zijn. Hij is dan ook als aanjager van het eerste uur betrokken bij de campagne Unlock Digitale Weerbaarheid.


Marnix, veel bankzaken gaan tegenwoordig digitaal. Wat betekent dat voor de cybersecurity?

Hoewel we een aparte afdeling hebben die zich bezighoudt met cyber security, is dit een onderwerp waar elke medewerker bij ING zich van bewust is. In de afgelopen 20 jaar is er heel veel veranderd in de manier waarop onze klanten bankieren, we doen nu heel veel digitaal. Dat heeft veel impact op de manier waarop de operatie van de bank werkt. Niet alleen wat onze klanten kunnen zien, maar ook hoe onze medewerkers werken. We willen bij ING de beste digitale bank zijn, waar klanten graag bankieren. Online veiligheid is dan wel een belangrijke voorwaarde natuurlijk.

Op dit moment bankieren bijna 6 miljoen klanten met de ING-app. Dagelijks vinden er zo’n 9 miljoen inlogs plaats. De ING-app is voor een groot deel van onze klanten dus het eerste contact dat ze met ons hebben. We vinden het dus heel belangrijk dat onze klanten ook weten hoe ze dit veilig kunnen gebruiken.

Marnix van Stiphout
Foto door Mike Breeuwer

Wat is “Check het gesprek”?

Helaas worden nog steeds veel mensen slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Hier komt veel financiële en emotionele schade bij kijken. Criminelen zetten mensen via babbeltrucs zo onder druk dat ze hen weten over te halen geld over te maken of hun pas af te geven. Dit geld verdwijnt rechtstreeks in de zakken van criminelen die hier weer andere oplichtingspraktijken mee kunnen financieren. Dit maakt bankhelpdeskfraude, maar ook andere vormen van fraude, een maatschappelijk probleem. Check het Gesprek is een functie waarmee ING-klanten direct kunnen checken of een beller die namens ING contact opneemt met een alarmerend bericht ook daadwerkelijk een ING-medewerker is, of een oplichter die uit is op je geld. ING-klanten kunnen hiermee dus zelf oplichters ontmaskeren via een check in de ING-app.

We willen bij ING de beste digitale bank zijn, waar klanten graag bankieren. Online veiligheid is dan wel een belangrijke voorwaarde natuurlijk.

Marnix van stiphout

Waarom is een nationale campagne Digitale Weerbaarheid nodig?

Tegenwoordig kunnen we bijna alles online regelen. Boodschappen doen, zaken bij de gemeente regelen en je bankzaken regelen. Het is voor ons heel belangrijk dat onze klanten op een veilige manier digitaal kunnen bankieren. Wij zorgen voor bepaalde zaken, denk aan een beveiligde verbinding met Mijn ING en de ING-app en we houden onze systemen continu up to date met de nieuwste veiligheidsmaatregelen. Maar onze klanten kunnen ook zelf zorgen dat ze veilig kunnen bankieren. Bijvoorbeeld door het webadres te controleren, het slotje in hun browser op te zoeken, en met beveiligde apparatuur de ING-app te gebruiken. Dat zijn allemaal zaken eraan bijdragen dat je veilig bankiert. Daarom vinden we het belangrijk dat onze klanten maar ook andere Nederlanders hiervan bewust zijn en daardoor digitaal weerbaar zijn.


Verder lezen