Yolanda van Setten

In de reeks portretten van onze adviesraad is het dit keer de beurt aan Yolanda van Setten, eigenaar van adviesbureau Cum Sensu.


Je bent voormalig officier van Justitie. Hoe kijk je terug op die tijd?

Als officier van justitie kom je altijd te laat. Het strafbare feit heeft al plaatsgevonden, de crimineel is al weer op weg wellicht naar een volgend slachtoffer en het geld is weg. Slachtoffers blijven met lege handen achter en de impact van digitale delicten op slachtoffers wordt nog steeds onderschat. Ik wil daar verandering in brengen, mensen meer alert maken, zonder angst aan te jagen. Het gebruik van internet is iets goeds, het kan het leven echt makkelijker maken, mensen moeten alleen bewust worden van mogelijke valkuilen, net als in het “normale leven”. Als officier is dat lastig om te bereiken, maar met mijn adviesbureau Cum Sensu kan ik echt verschil maken.

Yolanda van Setten
(c) Mike Breeuwer Fotografie

“Ik lig soms wakker van de snelle verharding die plaatsvindt binnen cybercrime”

Yolanda van setten

Waarover maak je je zorgen?

Ik lig soms wakker van de snelle verharding die plaatsvindt binnen cybercrime. We zien vermenging van meer traditionele criminaliteit met digitale criminaliteit. Jongeren denken snel geld te kunnen verdienen en komen in aanraking met geweld, wapens en drugs en kunnen er vaak niet meer uit komen. Dit in combinatie met de ontwikkelingen op het gebied van AI, die cybercrime makkelijker maakt, grootschaliger en zonder moeite, het is zorgelijk.

Welke rol speel je daar zelf bij?

Een rol die ik momenteel heb is die van projectleider Jeugd en Cybercrime City Deal. Met heel veel partners zijn we aan de slag om onze jeugd gezonde alertheid mee te geven, om hen nieuwsgierig te maken naar nieuwe technische ontwikkelingen en tegelijk hen een rol te geven in de bescherming van zichzelf en van de mensen om hen heen. Mensen verbinden in die missie is denk ik waar ik het meest tot recht kom.

Tot slot: waarom is een nationale campagne nodig?

Digitale weerbaarheid start bij het herkennen van situaties en het vervolgens kunnen handelen. Het enkel waarschuwen is niet genoeg en kan zelfs averechts werken, mensen moeten niet bang zijn om bijvoorbeeld digitaal te bankieren, maar een gezonde alertheid hebben en weten wat ze moeten doen als er iets mis gaat. Het kan ons echt allemaal overkomen namelijk. Deze campagne is ontzettend belangrijk om op grote schaal mensen die kennis en ervaring bij te kunnen brengen.


Meer over Yolanda?