#4 : Hallo? U spreekt met de bank.

Hallo? U spreekt met de bank.

Een telefoontje van de bank. Er zijn namelijk frauduleuze transacties geconstateerd. 

Digitale bankrovers.

Om je spaargeld te stelen, hoeven criminelen niet meer een bank te overvallen. Het enige wat ze nodig hebben is een telefoonnummer en jouw goedgelovigheid.

spaargeld

We gaan luisteren naar Wim.

Een telefoontje van 'de bank' zette zijn leven op zijn kop.

”En toch ga je mee...”

Wat Wim hier omschrijft wordt ook wel 'social engineering' genoemd: het misbruiken van menselijke eigenschappen zoals nieuwsgierigheid, vertrouwen, hebzucht, angst en onwetendheid. Criminelen proberen je vertrouwen te winnen om jou dingen te laten zeggen of uitvoeren die je normaal gesproken nooit zou doen.

Het is een schoolvoorbeeld van helpdeskfraude.

(Klik op de begrippen om verder te gaan)




Anderhalf uur later.

Wim vertelt over de nasleep van het telefoontje.

Actie nummer 1.

Als het jou gebeurt, moet je direct je bank bellen. Hier is een overzicht van manieren om in contact te komen met de juiste afdeling van je bank.

meld fraude

Actie nummer 2.

Heeft de crimineel toegang tot uw PC of smartphone gehad? De politie adviseert om niet meteen je computer of smartphone opnieuw te installeren. 

Zij raden aan om eerst aangifte te doen. Net als bij Wim kunnen er op je computer nog sporen (IP-adressen etc.) staan die van belang zijn voor het onderzoek.

digital course

En dan ...

Als u de oplichting heeft gemeld bij de bank en aangifte heeft gedaan bij de politie, is het tijd voor de volgende stap... je geld terugkrijgen!

touw trekken

Toch is er hoop.

Na actie van onder meer de Consumentenbond vergoeden banken spoofing in de meeste gevallen. Ook zijn er gevallen bekend waarbij de bank uit coulance een deel van de schade heeft vergoed.

Hulp nodig?

Wim heeft er van alles aangedaan om zijn geld terug te krijgen. Zo was hij onderdeel van een groep slachtoffers die zich hadden verenigd. En hij werd geholpen door Kifid die hem hielpen met de juridische kant van zijn zaak.

kifid

Natuurlijk hopen we dat het jou niet gaat gebeuren!

Om je nog beter te informeren, hebben we in de volgende les nog praktische tips gevraagd aan de banken. Hoe kun je veilig bankieren?

digital course

Module 4 afgerond!

NEXT UP: Veilig bankieren


Je wordt automatisch doorgeschakeld, of klik op bovenstaande knop.