Een telefoontje van de bank. Er zijn namelijk frauduleuze transacties geconstateerd.
Wat Wim hier omschrijft wordt ook wel 'social engineering' genoemd: het misbruiken van menselijke eigenschappen zoals nieuwsgierigheid, vertrouwen, hebzucht, angst en onwetendheid. Criminelen proberen je vertrouwen te winnen om jou dingen te laten zeggen of uitvoeren die je normaal gesproken nooit zou doen.
(Klik op de begrippen om verder te gaan)
Als het jou gebeurt, moet je direct je bank bellen. Hier is een overzicht van manieren om in contact te komen met de juiste afdeling van je bank.
Heeft de crimineel toegang tot uw PC of smartphone gehad? De politie adviseert om niet meteen je computer of smartphone opnieuw te installeren.
Zij raden aan om eerst aangifte te doen. Net als bij Wim kunnen er op je computer nog sporen (IP-adressen etc.) staan die van belang zijn voor het onderzoek.
Na actie van onder meer de Consumentenbond vergoeden banken spoofing in de meeste gevallen. Ook zijn er gevallen bekend waarbij de bank uit coulance een deel van de schade heeft vergoed.
Wim heeft er van alles aangedaan om zijn geld terug te krijgen. Zo was hij onderdeel van een groep slachtoffers die zich hadden verenigd. En hij werd geholpen door Kifid die hem hielpen met de juridische kant van zijn zaak.